Nedtællingen er i gang til verdenspremieren på en ny generation Multivan

  • MPV-ikon: Volkswagen Erhvervsbiler giver et smugkig på en ny generation af Multivan
  • Karismatisk DNA: Den nye Multivans design hylder bevidst sine forgængere med en række stilelementer
  • Stærke proportioner: MQB-platform muliggør en ekstra lang akselafstand og bredde
  • Nyt sædesystem: interiør med større fleksibilitet og anvendelsesmuligheder

Siden introduktionen af den første T3 Multivan i 1985 har modellen gennem fire årtier udviklet sig til at blive en af de største ikoner blandt MPV-biler. Nu er tiden kommet til at skrive endnu et kapitel i denne succeshistorie med en komplet nyudviklet Multivan, der har verdenspremiere til juni. De første designskitser giver et smugkig på næste generation af Multivan, der bærer design-DNA fra verdens mest velkendte MPV-design.

Volkswagen Erhvervsbiler har taget sig den frihed at genskabe Multivan fra bund til tag. Design og udseendet på et af de mest fleksible og mest originale køretøjer på markedet er blevet nyfortolket og klædt på til fremtiden. Ikke desto mindre spiller design-DNA’et fra de legendariske forgængere en stor rolle i formgivningen af den nye generation Multivan. ”Vi tager et stort skridt fremad og har yderligere skærpet dette ikoniske køretøjs umiskendelige karakter og er samtidig forblevet tro mod Transporter-seriens karakteristiske designlinje. Vi har helt bevidst videreført den horisontale linje, der løber hele vejen rundt på karrosseriet på en T3”, fortæller designchef hos Volkswagen Erhvervsbiler, Albert Kirzinger.

Det monolitiske design er således en hyldest til den første generation af Multivan, der fik sin debut for mere end 35 år siden. Den nye Multivan indeholder også stilelementer fra T4 så som den korte motorhjelm, der strækker sig frem under forruden. Chefdesigner Kirzinger forklarer: ”DNA’et fra T-seriens mangesidede historie lever videre i den nye helt nye Multivan, der ikke desto mindre fremstår som den typiske velkendte T-serie baserede MPV ved første blik. Med et karakteristisk og indtagende udseende, der samtidig har et stilrent og tidløst designudtryk.”

I denne korte video forklarer Albert Kirzinger de essentielle designelementer på den nye Multivan.

Den nye og femte generation af Multivan rummer op til syv siddepladser og er for første gang baseret på MQB-platformen, der kendes fra en række af Volkswagens øvrige personbiler. Et resultat af dette er den lange akselafstand, der resulterer i slående proportioner og et bredere karrosseri. Samtidig har Albert Kirzingers team givet den nye Multivan en noget lavere profil. Overordnet set giver sammenspillet mellem proportionerne et stærkt designudtryk. Designerne har desuden gjort store fremskridt i forhold til aerodynamikken og har som resultat af dette kunnet reducere brændstofforbruget og opnå en større rækkevidde.

Den nye Multivan byder på en stribe nyheder så som et DSG-gear med shift-by-wire, og sammen med en nyudviklet parkeringsbremse, der nu aktiveres via en knap, har det åbnet for nye muligheder i indretningen omkring førerpladsen. Det har givet mere plads mellem førersædet og det forreste passagersæde, så du nemt og hurtigt kan springe over på bagsædet og tjekke børnene, når bilen holder stille. Eller du kan tage noget fra køleboksen.

For hver generation af Multivan er interiørets fleksibilitet perfektioneret, og det samme gælder for den nye Multivan, der kommer med et nyt sædesystem. Hvor tredje sæderække hidtil har været et bænksæde, er alle sæderne nu separate og kan justeres hurtigt og nemt eller helt afmonteres og tages ud af bilen. Sæderne på anden og tredje sæderække kører nu på de samme skinner, der løber i gulvet fra bagenden af bilen og helt frem til forsæderne. Det giver større fleksibilitet end før. I den nye Multivan er det eksempelvis nu muligt at fjerne sæderne i den ene side af anden og tredje sæderække for at skabe plads, når der skal transporteres en cykel eller et møbel.

Albert Kirzinger forklarer det fleksible sædesystem på denne video.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk